Facebook gaat onderzoeken of zijn algoritmes racistisch zijn. Ook zal het bedrijf harder optreden tegen haatdragende en racistische berichten en reclame.
Facebook wordt nog altijd geboycot door adverteerders als Unilever en Coca-Cola omdat het bedrijf te weinig doet tegen racisme, haatzaaien en het scheppen van verdeeldheid.
Volgens operationeel directeur Sheryl Sandberg neemt Facebook de maatregelen niet om financiële redenen of de boycot.
Onderzoek uit september 2019 liet zien dat de algoritmes van Facebook wel degelijk vooroordelen hadden.
Facebook gaat met speciale teams onderzoeken of de algoritmes op het platform en op Instagram racistisch zijn. Dat meldt het bedrijf aan The Wall Street Journal.
Het sociale mediaplatform gaat kijken of gebruikers van het netwerk met een niet-witte huidskleur in de Verenigde Staten worden benadeeld. “Elk vooroordeel in onze systemen en beleid staat haaks op het aanbieden van een platform waar iedereen zichzelf moet kunnen uitdrukken”, zegt een woordvoerder van Instagram, de dochteronderneming van Facebook.
Onder andere het Brits-Nederlandse Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico kondigden recent aan voorlopig niet meer te adverteren op Facebook of Instagram, omdat het bedrijf te weinig zou doen om racisme en haat op de platforms te bestrijden.
Daarna maakte het sociale netwerk bekend harder op te treden tegen racistische reclame en haatdragende berichten te weren. Volgens operationeel directeur Sheryl Sandberg doet het bedrijf dat “niet om financiële redenen of om druk van adverteerders, maar omdat het juist is om te doen”.
'Advertentie koophuis is voor witte mensen'
Facebook is in het verleden al eerder bekritiseerd over hoe de algoritmes bepaalde vooroordelen integreerden. Zo zouden alleen Facebook-gebruikers met een witte huidskleur bepaalde advertenties voor huizen of vacatures te zien krijgen, en gebruikers met een donkere huidskleur niet, bleek uit een studie.
Onderzoekers van de Northeastern University, the University of Southern California en de tech-nonprofit Upturn nepadvertenties zonder te mikken op een doelgroep.
Ondanks dat er geen doelgroep was gekozen, waren de gebruikers die een advertentie voor koophuizen te zien kregen voor 75 procent wit. Een advertentie voor huurhuizen werd aan een veel diverser publiek getoond.